Kiedy do psychiatry? Objawy, których nie należy lekceważyć

Choroby psychiczne mogą dotknąć każdego człowieka. Stres, życie w biegu, traumatyczne wydarzenia mogą powodować poczucie bezradności i braku sensu życia. Negatywne emocje przytrafią się wszystkim ludziom – są bowiem nieodłącznym elementem biegu życia. Jednak nie wszystkie przykre emocje mijają z czasem. Niektóre z nich są objawami poważnych chorób, których nie należy lekceważyć. Wobec tego, kiedy iść do psychiatry? Jakie objawy powinny wzbudzić niepokój związany z własnym zdrowiem?

Psycholog a psychiatra

Podejmując decyzję o powierzeniu swoich problemów specjaliście wielu staje przed wyborem… do kogo właściwie się udać. Profesjonalną pomoc oferuje zarówno psycholog, jak i psychiatra. Mimo, iż obydwoje zajmują się ludzką psychiką, są to dwie różne profesje. Powstaje więc pytanie – kiedy psycholog a kiedy psychiatra?

Psycholog jest osobą, która ukończyła pięcioletnie studia magisterskie, zazwyczaj ze specjalnością psychologia kliniczna. Uzyskując tytuł magistra psychologii absolwent staje się specjalistą w zakresie nauk społecznych i uzyskuje prawo do stawiania diagnozy, opiniowania czy udzielania pomocy psychologicznej. Psychologowie mają również prawo stosować specjalistyczne testy w celu dokładniejszej diagnozy i lepszego poznania natury pacjenta.
Psychiatrą natomiast jest osoba, która ukończyła studia medyczne i zrobiła specjalizację
z psychiatrii. Psychiatra więc jest specjalistą w zakresie nauk medycznych. Ma prawo do stawiania diagnozy lekarskiej i diagnozowania zaburzeń psychicznych. Psychiatra, z racji iż jest lekarzem, może także kierować pacjenta na dodatkowe badania, przepisywać leki czy wystawiać zwolnienia L4.

Psychiatra jest osobą zajmującą się leczeniem zaburzeń psychicznych, które są poważnymi chorobami. Psycholog zaś jest specjalistą prowadzącym terapię psychologiczną
i towarzyszącym pacjentowi w trudach dnia codziennego.

Kiedy pójść do psychiatry – objawy

Gdy kogoś boli serce, kieruje się do kardiologa. Kiedy boli gardło – do laryngologa. A kiedy udać się do psychiatry? Najprościej mówiąc – wtedy, kiedy się tego potrzebuje. Czując nieustanny spadek samopoczucia, brak sensu życia i niemożność poradzenia sobie z tym stanem, nie warto zwlekać ani chwili. Żyjąc w dynamicznie zmieniającym się świecie wielu ludzi nie nadąża za wymaganiami dnia codziennego. Ogarnia ich zmęczenie, ale i brak poczucia sensu. Objawami, których nie należy marginalizować, są między innymi:

• brak poczucia sensu
• chroniczne zmęczenie
• problemy ze snem
• zaburzenia pamięci
• agresja
• myśli lub zamiary samobójczePojawiające się symptomy są oznaką wołania organizmu o pomoc. Chorób o podłożu psychicznym nie należy lekceważyć. Tak jak każde inne schorzenie, wymagają one interwencji lekarskiej.

Kiedy psycholog kieruje do psychiatry

Pomimo swoich ogromnych kompetencji bywa, że psycholog nie jest w stanie w pełni pomóc pacjentowi. Dzieje się to w przypadku, gdy klient cierpi na chorobę wymagającą interwencji lekarskiej. Psycholog zaleca wtedy konsultację z psychiatrą. Nie musi to oznaczać jednak przerwania terapii psychologicznej. Wręcz przeciwnie – psycholog wraz z psychiatrą często współpracują ze sobą w celu holistycznego spojrzenia na naturę problemu i skutecznego przeprowadzenia pacjenta przez proces leczenia.

Depresja – kiedy do psychiatry

Depresja jest jedną z najpoważniejszych chorób. Szacuje się, że cierpi na nią blisko
350 milionów ludzi na świecie. Najczęściej dotyczy osób w wieku 20-40 lat i częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Jest to problem, który może dotknąć każdego i którego nie wolno bagatelizować. Wśród przyczyn depresji wyróżnia się:

• stres
• czynniki genetyczne
• uzależnienia
• przewlekły stres
• choroby
• ciężkie doświadczenia życioweNieleczona depresja bywa poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia pacjenta. Wśród skutków braku interwencji wobec zaburzenia wymienić można problemy somatyczne, nieustannie obniżony nastrój, samotność czy próby samobójcze. Podejrzewając u siebie obecność depresji wielu pacjentów rozważa, kiedy zgłosić się do psychiatry. Odpowiedź brzmi – od razu. Depresja bowiem jest podstępnym schorzeniem, które potrafi eskalować w bardzo szybkim tempie. Nie warto więc zwlekać z udaniem się do Kliniki na niezbędną konsultację.

Objawy depresji

Nie każdy obniżony nastrój czy przeżywane negatywne emocje świadczą o depresji. Są one naturalnym elementem życia każdego człowieka i zazwyczaj mijają w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Skąd mieć w takim razie pewność, iż ma się do czynienia z depresją? Objawy depresji, które powinny budzić szczególny niepokój, to między innymi:

• obniżony nastrój
• obniżona efektywność wykonywanych zadań
• poczucie winy
• zaburzenia koncentracji
• zaburzenia snu
• myśli i zamiary samobójczePrócz objawów, wskaźnikiem jest również czas – symptomy muszą utrzymywać się dłużej niż 2 tygodnie. Oczywiście, u każdego pacjenta depresja objawia się w indywidualny sposób, dlatego wszelkie wątpliwości czy podejrzenia co do swojego stanu zdrowia powinno skonsultować się z lekarzem w celu diagnozy i rozpoczęcia ewentualnej terapii.

Kiedy psychiatra kieruje do szpitala

Czasami okazuje się, iż standardowa terapia w gabinecie psychiatry nie wystarczy. Lekarz
w trosce o dobro pacjenta decyduje się wtedy na skierowanie go do szpitala psychiatrycznego. Chory kierowany jest do placówki w jednym z dwóch trybów – planowym lub nagłym.
Na leczenie planowe kierowani są pacjenci, u których konieczne jest wykonanie szeregu specjalistycznych badań lub wdrożenie farmakoterapii wymagającej ciągłego monitorowania specjalisty. Na leczenie w trybie pilnym zaś kierowani są ci, u których choroba przeszła
w poważną fazę zagrożenia zdrowia i życia. W drugim z wymienionych przypadków pobyt
w szpitalu jest nie tylko wskazany, ale i konieczny.

Szpitale psychiatryczne nie kojarzą się zazwyczaj pozytywnie. Wielu pacjentów obawia się stanów technicznych placówek czy stosunku personelu do podopiecznych. Na szczęście, są to tylko wyobrażenia. Dzisiejsze kliniki stawiają przede wszystkim na troskę o dobro pacjenta. Wykwalifikowany personel służąc swoją wiedzą i doświadczeniem dba o to, by proces powrotu do zdrowia przebiegał efektywnie. Pacjenta może ogarniać niepokój związany z tym miejscem leczenia. To w zupełności zrozumiałe. Należy mieć jednak na uwadze fakt, iż pobyt w szpitalu psychiatrycznym jest jedynie środkiem do osiągnięcia celu, jakim jest powrót do pełni zdrowia.