Objaw somatyczne – gdy psychika daje o sobie znać

blank

Organizm człowieka jest jedną całością. Gdy cierpi dany organ, zazwyczaj całe ciało jest osłabione. Nie inaczej jest z ludzką psychiką. Przy obecności różnych dolegliwości psychicznych człowiek nie tylko czuje obciążenie wewnętrzne, ale także doświadcza wielu innych dolegliwości, takich jak ból głowy czy wyczerpanie.

Objawy somatyczne, co to jest?

Zdiagnozowane u pacjenta choroby psychiczne, takie jak depresja czy zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, są ogromnym obciążeniem dla chorego. Jednak na kryzys zdrowia psychicznego wskazywać mogą także inne dolegliwości fizyczne, takie jak ciągłe bóle głowy, bezsenność czy brak energii. Są to objawy somatyczne, czyli grupa nawracających dolegliwości fizycznych świadczących o wystąpieniu choroby. U każdego pacjenta przebieg choroby jest zindywidualizowanym procesem. Patrząc chociażby na depresję, do najczęstszych objawów somatycznych należą:

• zaburzenia snu,
  • brak apetytu,
  • częste bóle głowy,
  • bóle brzucha,
  • ogólne osłabienie, bóle mięśni,
  • zaburzenia miesiączkowania.

Lista objawów somatycznych jest oczywiście znacznie dłuższa. Również nie wszystkie powyższe objawy muszą wystąpić u pacjenta z depresją jak i nie muszą wskazywać na obecność tej choroby. Dlatego tak ważne jest, by w przypadku jakichkolwiek podejrzeń obecności chorób psychicznych, zaczerpnąć porady lekarza specjalisty.

Nerwica lękowa, objawy somatyczne

Nerwica lękowa jest to grupa zaburzeń powodujących przede wszystkim odczuwanie silnego lęku i strachu. Uczucia te są jednak nieadekwatne do zaistniałej sytuacji. Pacjent cierpiący na nerwicę lękową jest ponadto świadomy istnienia problemu, co jeszcze bardziej potęguje jego lęk… Nerwica lękowa, prócz aspektów psychicznych i społecznych, może wpływać na ogólny stan fizjologiczny organizmu. Osoby zmagające się z problemem nerwicy nie tylko unikają sytuacji i bodźców wywołujących u nich lęk. Chroniczne życie w strachu powoduje wiele innych dolegliwości, co jeszcze bardziej utrudnia życie pacjentom. Najczęstsze objawy somatyczne nerwicy to między innymi:

• bóle głowy,
  • bóle brzucha,
  • kołatanie serca i ból w klatce piersiowej,
  • nadmierne pocenie się,
  • duszności.

Lęk i strach są nieodłącznym elementem ludzkiego życia. Mają one znaczenie adaptacyjne
i pozwalają ludziom uniknąć niebezpiecznych dla nich sytuacji. Doświadczając ich jednak niezwykle często i w sposób nieadekwatny do zaistniałej sytuacji, odpowiednim krokiem będzie zasięgnięcie konsultacji ze specjalistą.

Nerwica serca, objawy somatyczne

Odmianą nerwicy lękowej jest nerwica serca. Może być ona skutkiem przeżycia traumatycznych wydarzeń i jak nazwa wskazuje, skupia się głównie na dolegliwościach ze strony układu krążenia oraz układu nerwowego. Serce osoby chorej cechuje nadmierna wrażliwość na wszelkiego rodzaju bodźce stresowe. Każdy, nawet najmniejszy lęk czy negatywnie kojarzony bodziec może wywoływać silne reakcje ze strony układu krążenia, takie jak:

• przyspieszone bicie serca,
  • ból w klatce piersiowej,
  • duszności i zawroty głowy,
  • nudności,
  • drżenie rąk.

Ataki nerwicy serca bywają silne do tego stopnia, że chory odbiera je jako zawał i zagrożenie własnego życia. Jednak po przeprowadzeniu diagnostyki okazuje się, iż serce jest w zupełności zdrowe. Jeśli również pozostałe badania nie potwierdzą obecności innych chorób, zaś sam pacjent doświadczył w życiu traumatycznego wydarzenia, to najprawdopodobniej diagnoza będzie wskazywała na nerwicę serca.

Jak pozbyć się objawów somatycznych nerwicy?

Prócz dużego obciążenia psychicznego, objawy somatyczne nerwicy również są dużym wyzwaniem dla pacjentów. Nerwica bardzo utrudnia codzienne życie, zwłaszcza jej nasilone ataki po zetknięciu z traumatycznym bodźcem. Osoby dotknięte tym schorzeniem nierzadko starają się na własną rękę zaradzić występującym objawom. Należy jednak pamiętać, że objawy somatyczne są jedynie skutkami głębszych zaburzeń. Nie działając u źródła, nie poprawi się jakości życia. Dlatego tak ważne jest, by w przypadku podejrzewania występowanie nerwicy skonsultować się z lekarzem psychiatrą. U każdego pacjenta bowiem przebiega ona w sposób indywidualny, zaś zespół objawów może wskazywać również na inne dolegliwości. Lekarz, mając dogłębną wiedzę na temat tej grupy zaburzeń, potwierdzi lub wykluczy obecność nerwicy i w razie konieczności podejmie dalsze kroki w celu poprawy jakości życia pacjenta.