Czym jest nerwica lękowa i jak ją rozpoznać?

Nieustannie odczuwany lęk, szybsze bicie serca, poczucie braku wyjścia z sytuacji… To tylko niektóre z licznych objawów charakterystycznych dla nerwicy lękowej. Jest to zaburzenie, które w Polsce dotyka nawet 20% populacji. Niestety, problemy dnia codziennego, dynamicznie zmieniający się świat czy presja społeczna nie sprzyjają poprawieniu się sytuacji. Pacjenci nie pozostają jednak z problemem sami. Zawsze mogą bowiem liczyć na pomoc specjalistów, którzy służąc swoją wiedzą i doświadczeniem pomogą pacjentowi w trudnym doświadczeniu choroby.

Objawy nerwicy lękowej

Nerwica lękowa, inaczej nazywana lękiem uogólnionym, jest zaburzeniem powodującym odczuwanie silnego, nieustannego lęku. Osoby cierpiące na nerwicę lękową są świadome psychicznego podłoża swojego problemu, niemniej nie są w stanie opanować towarzyszących mu objawów. Niestety, jest to dodatkowy czynnik powodujący pogłębianie się bolączki
i większe cierpienie pacjenta. Uświadamiając sobie istnienie problemu, pacjenci często czują większe przerażenie przed nagłym atakiem zaburzenia.
Nerwica lękowa może objawiać się w dwóch rodzajach lęku:

• lęku antycypacyjnym – uzewnętrznia się w wyniku myślenia o danym bodźcu, który osoba uważa za zagrożenie. Jest to szczególny rodzaj lęku, bowiem wraz
    z nawracającymi nieustannie myślami może towarzyszyć pacjentowi w sytuacjach życia codziennego,
  • lęku sytuacyjnym – pojawia się u pacjenta, gdy ten znajdzie się w określonej sytuacji, w określonym miejscu bądź zetknie się z traumatycznym dla niego bodźcem.

Każdy człowiek odczuwa lęk. Jest on nieodłącznym elementem ludzkiego życia. Jednak osoby zmagające się z nerwicą lękową doświadczają go o wiele bardziej intensywnie i nieadekwatnie do sytuacji, w której się znajdują. U osób tych nawet drobny bodziec, najmniejsza wzmianka czy myśl mogą spowodować paniczny atak lęku, którego zazwyczaj nie da się powstrzymać. Jednak prócz ogromnego subiektywnego odczucia zagrożenia, nerwica lękowa może być także doświadczana poprzez:

• spadek nastroju,
  • lęk przed innymi,
  • lęk przed spożywaniem posiłków,
  • ogromne nieuzasadnione obawy przed śmiercią.

Nerwica lękowa objawy somatyczne

Nerwica lękowa jest dużym obciążeniem psychicznym dla pacjenta. Nieustannie nawracające myśli o zagrożeniu czy lęk przed napadem paniki bywa problemem mogącym w znacznym stopniu utrudniać codzienne funkcjonowanie. Niestety, choroba wychodzi także poza obszar ludzkiego umysłu. Oddziałuje ona bowiem na cały organizm, wywołując wiele nieprzyjemnych objawów. U każdego pacjenta przebieg nerwicy jest procesem indywidualnym. Niemniej często doświadczanymi objawami ataku paniki związanego z nerwicą lękową są:

• szybkie bicie serca
  • duszności
  • drżenie rąk i potliwość
  • uczucie gorąca
  • zawroty głowy
  • trudności z mówieniem
  • niedowłady

Lista objawów u każdego pacjenta może się różnić. Dlatego tak ważne jest, by podejrzewając u siebie wystąpienie nerwicy lękowej bezpośrednio zgłosić się na konsultację do specjalisty, który potwierdzi lub wykluczy istnienie problemu.

Nerwica lękowa leczenie

By móc rozpoznać nerwicę lękową, lekarze wpierw muszą dokładnie zbadać pacjenta pod kątem innych chorób. Niektóre z nich mogą bowiem dawać objawy zbliżone lub z nią współwystępować. W celu prawidłowej diagnostyki wykonuje się między innymi badania krwi, moczu czy hormonów, by wykluczyć problemy związane np. z chorobami serca, nieprawidłowym poziomem hormonów czy zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi.
By móc stwierdzić występowanie nerwicy lękowej, objawy muszą występować u pacjenta przez co najmniej pół roku i utrudniać mu codzienne funkcjonowanie.
Podstawą w leczeniu nerwicy lękowej jest przede wszystkim wizyta u specjalistów – psychologa i psychiatry. Nerwica lękowa zawsze ma jakąś genezę. Może być związana z traumatycznym wydarzeniem lub zachowaniami wyuczonymi. Bardzo ważnym jest, by przepracować problem w gabinecie psychologa kompleksowo. Warto być szczerym ze specjalistą by podświadomie zrozumieć istotę problemu. Równie kluczowe jest leczenie u lekarza psychiatry, który przeprowadzi wszelkie niezbędne badania a także dobierze odpowiednie leki, mające na celu leczenie objawowe i przyniesienie ulgi pacjentowi w objawach psychosomatycznych. Podjęcie terapii psychologicznej, jak i leczenia u psychiatry jest działaniem holistycznym na istotę problemu i gwarantuje zazwyczaj najlepsze efekty.