+48 696 061 118 (rejestracja telefoniczna lub sms 7 dni w tygodniu od 8:00 do 22:00)

Pierwsza wizyta u psychologa

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa/psychoterapeuty? Jak się do niej przygotować?

Coraz więcej osób decyduje się na wizytę u psychologa/psychoterapeuty, jednak mimo tego w dalszym ciągu obawa przed spotkaniem ze specjalistą jest w dalszym ciągu duża.
Z naszego doświadczenia zauważamy, że bardzo często osoby, które przychodzą na wizyty odczuwają lęk (zwłaszcza na początku), często są zaniepokojone, zawstydzone. Pacjenci często obawiają się opowiedzieć o swoich problemach, trudnościach czy niepokojach zupełnie obcej osobie, nie posiadając żadnej wiedzy na jej temat. Często zdarza się tak, że mimo bardzo dużej chęci pacjenci w ostatniej chwili rezygnują z odbycia wizyty z powodu lęku przed oceną, krytyką ze strony psychologa, kiedy właśnie to wizyta u specjalisty mogłaby okazać się bardzo skuteczna i potrzebna.

Należy podkreślić, że obawy związane z wizytą u psychoterapeuty są zupełnie normalną reakcją. Niepokój związany z oceną, krytyką czy analizą problemów czy zachowań towarzyszy wielu osobom. Ważne jest to aby podzielić się swoimi obawami z terapeutą, aby móc je przepracować. Z naszego doświadczenia i opinii pacjentów zauważamy, że bardzo często dzieje się tak, że podzielenie się z terapeutą/psychologiem swoimi problemami, trudnościami, swoją historią jest znacznie łatwiejsze dla pacjentów, niż im się to wydaje przed wizytą. Bardzo często już po pierwszych minutach kontaktu z psychologiem niepokój pacjentów opada, a z gabinetu wychodzą z dużą ulgą i poprawą samopoczucia. Nasi pacjenci zdają sobie bowiem sprawę podczas wizyty, iż psycholog ich nie ocenia, nie krytykuje, zaś empatycznie słucha, stara się pomóc i wesprzeć. Często już podczas pierwszej wizyty pacjenci uświadamiają sobie, że wizyta u psychologa to nie jest egzamin, który wiąże się z oceną, zaś jest to spokojna rozmowa w atmosferze empatii, chęci rozumienia i wsparcia.

Pierwsza wizyta zwykle stanowi wstęp do kolejnych spotkań. Nie należy od razu spodziewać się rozwiązania problemów po odbyciu jednego spotkania. Z naszego doświadczenia wynika, iż bardzo często zdarza się tak, iż pierwsza wizyta nie wystarcza do rozwiązania od razu problemów czy trudności, z którymi zgłasza się pacjent. Jeśli są to problemy, które trwają w czyimś życiu od lat czy miesięcy, to w takich sytuacjach potrzeba większej ilości czasu aby przepracować głębiej zakorzenione problemy. Z drugiej strony, jeśli objawy pojawiły, się w wyniku pewnej zmiany, w odpowiedzi na jakieś sytuacja to często potrzeba krótszej ilości czasu. Niemniej jednak zawsze długość trwania kontaktu z psychologiem jest uzależniona od konkretnego problemu, z którym dana osoba się zgłasza.

Pierwsza wizyta ma często charakter zebrania informacji o pacjencie, służy do omówienia przez pacjenta problemu, z którym zgłasza się do Kliniki. Psycholog często dopytuje o różne kwestie związane z opisywanym problemem: od kiedy objawy trwają, w jakich sytuacjach się pojawiają. Specjalista zwykle dopytuje o to, czy jest to pierwsza wizyta pacjenta u psychologa. Pierwsza wizyta pozwala psychologowi/terapeucie zapoznać się z pacjentem, jego problemami, sytuacją w której się znalazł. Również pacjent podczas pierwszego spotkania ma możliwość poznania terapeuty, jego sposobu pracy. Wówczas pacjent ma możliwość ocenienia czy przy danym psychologu czuje się bezpiecznie i swobodnie. Pierwsze spotkanie to czas, w którym terapeuta zbiera informacje niezbędne do postawienia diagnozy oraz ustalenia odpowiedniego planu pracy z pacjentem (właściwego do zgłaszanych problemów). Podczas pierwszego spotkania psycholog zwykle bardziej słucha i dopytuje, znacznie więcej mówi pacjent. Niestety czasami dzieje się tak, że pacjenci nieświadomi informacyjnej roli pierwszego spotkania często wychodząc czują niedosyt i mówią: „niewiele wydarzyło się podczas tej wizyty, ja tylko mówiłem, a psycholog słuchał”.

Podczas pierwszej wizyty terapeuta informuje pacjenta o tym, iż obowiązuje go tajemnica zawodowa (więcej informacji o tym, czym jest tajemnica zawodowa można przeczytać tutaj) oraz ustalane są zasady kontraktu. Kontrakt jest to rodzaj umowy zawieranej (zwykle słownie) między psychologiem a pacjentem na temat tego: jak długo spotkania trwają, jak często mają się odbywać, jakie zasady obowiązują w przypadku odwoływania wizyt itp. (więcej informacji o tym, czym jest kontrakt terapeutyczny można przeczytać tutaj).

Często osoby rejestrujące się telefonicznie do Kliniki pytają czy na pierwszą wizytę mają w jakiś specjalny sposób się przygotować. Nie zalecamy odbywania żadnych specyficznych, konkretnych przygotowań do odbycia pierwszej konsultacji. Ważne jest to, aby pacjent w sposób spontaniczny, swobodny opowiedział o problemie, trudnościach czy objawach, których doświadcza. Czasami pacjenci nie wiedzą nad czym (nad jakim konkretnym problemem, objawem) chcieliby pracować; często mówią: „czuję się przygnębiony, ale nie wiem dlaczego”. Warto podkreślić, że od pacjenta przychodzącego na pierwszą konsultację nie jest wymagane, aby był ekspertem od swoich problemów. To właśnie kontakt z psychologiem ma służyć do tego, aby starać się odnaleźć problemy i ich źródła, które przyczyniają się np. do tego, że dana osoba nie czuje się szczęśliwa.

Umów się już dziś!


Rejestracja

7 dni w tygodniu, 8:00-22:00
W celu umówienia się na wizytę, prosimy o kontakt telefoniczny lub sms pod numerem:

📞+48 696 061 118

ul. Gwarna 13/16
Poznań

 

Umów się już dziś!


Rejestracja

7 dni w tygodniu, 8:00-22:00
W celu umówienia się na wizytę, prosimy o kontakt telefoniczny lub sms pod numerem:

📞+48 696 061 118

ul. Gwarna 13/16
Poznań