Rejestracja telefoniczna lub sms 7 dni w tygodniu od 9:00 do 21:00

Tajemnica zawodowa

Wszyscy pracownicy Kliniki LMC bezwzględnie przestrzegają zasady zachowania tajemnicy zawodowej. Nie udzielamy NIKOMU informacji dotyczących pacjenta, terminów jego spotkań i omawianych treści, poza osobami, które pacjent sam pisemnie wskaże osobie, z którą pracuje. Nie udzielamy informacji nikomu na temat tego kto korzysta z usług Kliniki LMC. Obowiązuje 100% dyskrecji i anonimowości. Nikt nie może powoływać się na ustną zgodę pacjenta, jeśli pacjent pisemnie nie upoważnił tej osoby i osobiście nie przekazał psychologowi/terapeucie upoważnienia. W sytuacji, gdy pacjent upoważnił jakąś osobę do kontaktu z Kliniką, wówczas osoba upoważniona może uzyskać informacje o pacjencie tylko i wyłącznie w sytuacji gdy osobiście zgłosi się w Klinice i okaże dowód tożsamości Nie udzielamy nikomu informacji kto telefonicznie lub listownie określi się jako bliską osobę pacjenta, kogokolwiek innego związanego z pacjentem lub przedstawiciela służb mundurowych. Szczegółowe informacje na temat zachowywania tajemnicy zawodowej przez psychologów w Klinice LMC można znaleźć w poniższym tekście.

Tajemnica zawodowa jest jedną z najważniejszych zasad każdego gabinetu psychologicznego. Dzięki odpowiednim przepisom i etyce zawodu psychologa pacjenci mogą mieć pewność, że ich poufność i prywatność zostaną zachowane. Dzięki przestrzeganiu tej zasady przez psychologów pacjenci mogą czuć się bezpiecznie i swobodnie dzielić się swoimi problemami i doświadczeniami, co sprzyja skutecznej terapii.

Czym jest tajemnica zawodowa?

Pacjenci udając się na pierwszą wizytę do psychologa mogą odczuwać obawy związane
z nadchodzącą rozmową. Wielu z nich zastanawia się, jakie informacje może przekazać specjaliście i kto będzie mieć do nich dostęp. Obawy przed pierwszą wizytą u psychologa są
w zupełności naturalne. Nikt nie chce, by ważne dla niego informacje były dostępne postronnym osobom. Bezpieczeństwo to zapewnia pacjentom tajemnica zawodowa, do której zobowiązany jest każdy pracownik gabinetu psychologicznego.

Tajemnica zawodowa to fundamentalna zasada, która jest ściśle związana z zawodami, gdzie pracownicy mają dostęp do poufnych informacji w trakcie wykonywania swoich obowiązków. Obowiązuje ona psychologów i psychoterapeutów, ale również rejestratorów medycznych, lekarzy czy pielęgniarzy.

W kontekście pracy psychologa tajemnica zawodowa odnosi się do obowiązku zachowania poufności przekazanych przez pacjenta informacji. Oznacza to, że wszystkie osobiste sprawy, które pacjent przekaże psychologowi, są chronione i nie mogą być ujawnione bez uprzedniej zgody pacjenta.

Jakie przepisy gwarantują poufność danych?

Tajemnica zawodowa to nie tylko słowne zobowiązanie, które psycholog daje pacjentom na początku terapii. Kwestie związane z poufnością i ochroną danych są regulowane w wielu przepisach prawnych.

Jednym z najważniejszych przepisów mówiących o tajemnicy zawodowej psychologa jest art. 14 ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Mimo iż powszechnie mówi się, że ustawa ta nie obowiązuje, to ustanowiony przez nią obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej obowiązuje wszystkich psychologów i psychoterapeutów. Przepisy wskazują, że psycholog ma obowiązek zachować poufność pozyskanych danych w nieograniczonym czasie – to oznacza, że również po zakończonej terapii czy nawet po śmierci pacjenta. Wyjątkiem są sytuacje, gdy zagrożone są życie i zdrowie pacjenta lub gdy pacjent zagraża osobom postronnym, na przykład chcąc popełnić przestępstwo.

Zachowanie tajemnicy zawodowej gwarantuje też Kodeks Etyczny Psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Jest to kluczowy dokument, który zawiera zasady postępowania psychologów i obowiązuje wszystkich specjalistów w tym zawodzie. Tak samo jak ustawa o zawodzie psychologa, kodeks zobowiązuje do zachowania w tajemnicy pozyskanych od pacjenta informacji.

Kto ma dostęp do dokumentacji pacjenta?

Dokumentacja pacjentów, zgodnie z RODO, składowana jest w zamykanej na klucz szafie. Do dokumentacji danego pacjenta dostęp ma wyłącznie psycholog – psychoterapeuta prowadzący pacjenta.
Psycholog może na początku kontaktu z pacjentem ustalić, iż w szczególnych przypadkach (np. gdy wymaga tego stan zdrowia pacjenta) psycholog może skonsultować pacjenta z innymi specjalistami np. lekarzem psychiatrą czy neurologiem. Nikt więcej nie może przeglądać ani pozyskiwać w jakikolwiek inny sposób poufnych informacji o pacjencie. Rejestratorzy medyczni, którzy umawiają wizyty mają dostęp jedynie do podstawowych informacji kontaktowych o pacjencie oraz o specjaliście, do którego uczęszczają. Warto jeszcze raz nadmienić, że wszyscy pracownicy kliniki są zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej i nie mogą dzielić się jakimikolwiek informacjami z osobami postronnymi.

Tajemnica zawodowa w Klinice LMC

Wszyscy pracownicy Kliniki LMC bezwzględnie przestrzegają zasady zachowania tajemnicy zawodowej. Jedyne sytuacje, w których nie obowiązuje zasada zachowania tajemnicy zawodowej wiążą się z zagrożeniem życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób. Nie udzielamy NIKOMU informacji dotyczących pacjenta, terminów jego spotkań i omawianych treści, poza osobami, które pacjent sam pisemnie wskaże osobie, z którą pracuje. Obowiązuje 100 proc. dyskrecji i anonimowości. Nikt nie może powoływać się na ustną zgodę pacjenta, jeśli pacjent pisemnie nie upoważnił tej osoby i osobiście nie przekazał psychologowi/terapeucie upoważnienia. Osoba upoważniona pisemnie przez pacjenta może uzyskać informacje o pacjencie tylko w sytuacji, gdy osobiście zgłosi się w Klinice i okaże dowód tożsamości. Nie udzielamy nikomu informacji kto telefonicznie lub listownie określi się jako bliską osobę pacjenta lub przedstawiciela służb mundurowych.

Umów się już dziś!


Rejestracja i wizyty

7 dni w tygodniu, 9:00-21:00
W celu umówienia się na wizytę, prosimy o kontakt telefoniczny lub sms pod numerem:

📞+48 784 355 472

Klinika LMC Centrum
ul. Święty Marcin 73/8
Poznań, Centrum
Wejście bramą obok sklepu Żabka.

 

Umów się już dziś!


Rejestracja i wizyty

7 dni w tygodniu, 9:00-21:00
W celu umówienia się na wizytę, prosimy o kontakt telefoniczny lub sms pod numerem:

📞+48 784 355 472

Klinika LMC Centrum
ul. Święty Marcin 73/8
Poznań, Centrum
Wejście bramą obok sklepu Żabka.