Zaburzenia lękowe w codziennym funkcjonowaniu

Lęk jest naturalnym stanem emocjonalnym, którego wszyscy doświadczają. Niestety, gdy występuje zbyt często, pacjenci mogą mieć do czynienia z zaburzeniami lękowymi. Odczuwane problemy z koncentracją, napady niepokoju i nieustanne poczucie zagrożenia znacząco wpływają na ich jakość życia. Jednak dzięki terapii możliwe jest wyzbycie się problemu bądź złagodzenie jego skutków.

Jakie są objawy zaburzeń lękowych?

Objawy zaburzeń lękowych różnią się w zależności od nasilenia choroby. Pomimo dużego obciążenia psychicznego, choroba może powodować u pacjentów na trudności związane z układem pokarmowym i krążeniowym. U wielu z nich zaburzenia depresyjno-lękowe mają łagodny przebieg, jednak mogą znacząco wpłynąć na ich codzienne życie. Do najczęściej spotykanych objawów lękowych i depresyjnych u pacjentów należą:

• problemy z koncentracją,
  • niepokój,
  • smutek,
  • poczucie zagrożenia,
  • stany paniki,
  • zaburzenia snu,
  • szybsze bicie serca,
  • spłycenie oddechu,
  • bóle brzucha,
  • myśli samobójcze.

Pacjenci cierpiący na depresję lękową najczęściej doświadczają kilku objawów jednocześnie. Jednak ze względu na specyfikę choroby wiele z nich może wskazywać także na depresję lub inne zaburzenia lękowe. Dlatego warto pamiętać, by wszelkie objawy mogące wskazywać na zaburzenia depresyjno-lękowe skonsultować z doświadczonym specjalistą.

Czym są zaburzenia depresyjno – lękowe?

Zaburzenia depresyjno-lękowe to grupa chorób, które łączą w sobie objawy depresji i lęku. Pacjenci cierpiący na zaburzenia depresyjno-lękowe mogą odczuwać zarówno przygnębienie, smutek, brak energii, jak również doświadczać natrętnych myśli i niepokoju. Zaburzenia te występują bardzo często, zaś ich przebieg najczęściej jest łagodny.

W Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 określane są one jako Zaburzenia depresyjne i lękowe mieszane. W poprzednim wydaniu klasyfikacji, czyli ICD-9 nie miały osobnej pozycji. Jednak z powodu dużego rozpowszechnienia specjaliści byli zgodni co do konieczności umieszczenia depresji lękowej wśród innych chorób. Niestety, wielu diagnostów podczas konsultacji z pacjentem może napotkać problem związany z klasyfikacją problemu. Nie jest bowiem jasne, czy zaburzenia depresyjno-lękowe traktować jako odrębną jednostkę, czy włączyć je w grupę zaburzeń depresyjnych i lękowych. Dodatkową trudność sprawia fakt, że wielu pacjentów z zaburzeniami lękowymi może doświadczać stanów depresyjnych, co utrudnia postawienie diagnozy. Dlatego podejrzewając u siebie lub bliskich depresję lękową, warto skonsultować się ze sprawdzonym i doświadczonym specjalistą.

Leczenie zaburzeń lękowych

Pacjenci z depresją lękową często doświadczają trudności z udaniem się po pomoc. Towarzyszący lęk i liczne objawy somatyczne powodują, że boją się oni udać do gabinetu specjalisty. Dodatkowym czynnikiem mogącym utrudniać kontakt z terapeutą jest poczucie bezradności wobec własnej sytuacji. Dlatego w depresji lękowej niezwykle ważne jest wsparcie ze strony najbliższych. Ich obecność i pomoc w codziennym życiu są dla pacjentów niezwykle ważne w walce z chorobą. Jednak prócz tego nie wolno zapominać o wsparciu specjalistów. Zaburzenia lękowe mogą być bowiem zdiagnozowane jedynie przez lekarza psychiatrę, który po dokładnym zbadaniu pacjenta stwierdza bądź wyklucza obecność choroby. Podczas konsultacji pacjent może być poproszony o wykonanie badań fizykalnych i laboratoryjnych, które ułatwią rozpoznanie choroby. Prócz badań lekarz stawia diagnozę na podstawie przeprowadzonego wywiadu i historii leczenia pacjenta.

Proces leczenia zaburzeń lękowych opiera się przede wszystkim na farmakoterapii oraz psychoterapii. W farmakoterapii stosowane są leki z grupy SSRI, które powodują zwiększenie serotoniny w układzie nerwowym. Jest ona bowiem odpowiedzialna za dobry nastrój i prawidłowy sen. Prócz farmakoterapii pacjentom zalecana jest psychoterapia w nurcie poznawczo-behawioralnym. Jej zadaniem jest pomóc zmienić wzorce myślenia i zachowania odpowiedzialne za zaburzenia lękowe. Podczas regularnych spotkań z terapeutą pacjenci starają się spojrzeć na otaczający ich świat w sposób realistyczny i konstruktywny. Psychoterapia
w nurcie poznawczo-behawioralnym cechuje się również wysoką skutecznością zarówno w leczeniu zaburzeń lękowych oraz innych problemów.

Leczenie zaburzeń lękowych zazwyczaj trwa od kilku miesięcy do kilku lat. Jest to długotrwały proces, który wymaga zaangażowania ze strony terapeuty i pacjenta. Jednak ze względu na wysoką skuteczność i poprawę jakości życia, warto podjąć ten krok.