Psycholog w kryzysie. W jakich sytuacjach skorzystać ze wsparcia?

Trudne chwile towarzyszą ludziom w wielu momentach. Utrata bliskiej osoby, nadmiar obowiązków lub poważny wypadek sprawiają, że trudno jest o radość w życiu. Niekiedy jednak smutek i złe samopoczucie przeradzają się w kryzys. Mimo, iż często ciężko zrobić pierwszy krok, warto sięgnąć po pomoc specjalistów.

Kryzys psychiczny objawy

Kryzys zdrowia psychicznego może wynikać z wielu różnych czynników. Najczęściej pacjenci zgłaszają się do gabinetu po przebytych traumach, doświadczeniu choroby lub utraty bliskiej osoby. Do kryzysu mogą jednak doprowadzić także długotrwały stres, poczucie bezradności i uzależnienia. Przyczyn jest bardzo dużo, zaś każdy pacjent odczuwa je w różny sposób. Bez odpowiedniej pomocy problem może przybierać na sile i mieć wpływ na nasze zdrowie. Trudne chwile przeżywa jednak każdy z nas. Jak zatem stwierdzić, że doświadczamy kryzysu psychicznego? Do najczęstszych objawów związanych z kryzysem zaliczyć można:

• częste zmiany nastroju,
  • problemy ze snem,
  • trudności z koncentracją,
  • rozdrażnienie,
  • zmiany w apetycie,
  • unikanie kontaktu z innymi.

Kryzys zdrowia psychicznego może również objawiać się poprzez brak poczucia sensu i niechęć do wielu działań. Czas potrzebny do stwierdzenia kryzysu może być różny i zależy od wielu czynników, w tym od intensywności objawów oraz indywidualnej sytuacji pacjenta. Dlatego ważne jest, by zwracać uwagę na swoje samopoczucie i przeżywane trudności. Dzięki profesjonalnej pomocy wyjście z kryzysu psychicznego jest możliwe.

Czy psycholog może stwierdzić depresję?

Kryzys zdrowia psychicznego może objawiać się w różny sposób. Jedni pacjenci doświadczają ciągłego zmęczenia, inni rozdrażnienia a jeszcze inni problemów ze snem i koncentracją. Najczęściej jest to spowodowane trudnym dla pacjenta doświadczeniem, takim jak utrata bliskiego czy nadmierny stres. W niektórych przypadkach są one również objawem depresji – choroby, której może doświadczyć każdy z nas.

Depresja, tak jak wiele innych chorób, może przybierać wiele postaci. Najczęściej pacjenci kojarzą ją z obniżonym nastrojem, pogorszeniem koncentracji i wycofaniem z kontaktów społecznych. Objawów depresji jest jednak znacznie więcej. Specjaliści wskazują wśród nich również zaburzenia odżywiania, trudności ze snem, wahania nastroju, utratę masy ciała, bóle mięśni i trudności w podjęciu decyzji. Oczywiście te objawy mogą, ale nie muszą oznaczać depresji. Przykładowo, trudności ze snem i utrata masy ciała mogą wskazywać na problemy z odżywianiem. Jak zatem mieć pewność, że mamy do czynienia z depresją? Chorobę tą najlepiej jest zdiagnozować u specjalisty, jakim jest psycholog. Podczas konsultacji psycholog przeprowadzi z pacjentem pełen wywiad diagnostyczny dotyczący stanu zdrowia, stylu życia, przebytych chorób czy doświadczanych problemów. Prócz tego pacjent poproszony zostanie przez specjalistę o wypełnienie kilku testów, które diagnozują obecność i nasilenie depresji. Dzięki temu możliwa jest nie tylko rzetelna diagnoza, ale również udzielenie odpowiedniego wsparcia.

Depresja jest chorobą, którą często należy leczyć również u lekarza psychiatry. Niektórzy pacjenci mogą mieć w związku z tym wiele obaw. Najczęściej dotyczą one wdrożenia do terapii leków i konsultacji u dwóch specjalistów. Na szczęście, taka metoda leczenia cechuje się dużą skutecznością. Pacjenci, którzy w kryzysie depresji skorzystali z pomocy psychologa i psychiatry w Klinice są zadowoleni z udzielonego wsparcia, zaś ich zdrowie i samopoczucie ulegają znacznej poprawie.

Pomoc w kryzysie psychicznym

Wszyscy pacjenci którzy doświadczają trudnych chwil zasługują na profesjonalną pomoc. Kryzys zdrowia psychicznego potrafi nie tylko wpłynąć na samopoczucie, ale również zdrowie i życie pacjenta. Dlatego tak ważne jest, by nie bać się sięgnąć po wsparcie, na które każdy zasługuje. Na taką pomoc mogą liczyć wszyscy pacjenci, którzy zgłoszą się do gabinetu psychologa. Specjalista ten dołoży wszelkich starań, by wyprowadzić pacjenta z kryzysu psychicznego. Profesjonalna pomoc psychologiczna w Klinice LMC prowadzona jest w dwóch etapach. Po pierwsze, każdy pacjent otrzymuje od specjalisty niezbędne wsparcie emocjonalne. Podczas sesji terapeutycznej psycholog rozmawia z pacjentem o jego trudnościach, tworzy bezpieczną przestrzeń pełną zaufania a także pomaga zrozumieć przeżywane emocje. Prócz tego psycholog stosuje różne techniki terapeutyczne, które mają pomóc pacjentom w wyzbyciu się problemu. Terapia w kryzysie psychicznym często wymaga przynajmniej kilku spotkań z terapeutą. Przynosi ona jednak znaczą ulgę pacjentom, którzy powierzyli swoje problemy specjaliście.

Interwencja kryzysowa

Ważnym rodzajem wsparcia pacjentów w kryzysie zdrowia psychicznego jest również interwencja kryzysowa. Jest to działanie mające na celu dostarczenie szybkiego wsparcia i zrozumienia pacjentom będącym w stanie zagrożenia zdrowia. Pacjenci zgłaszający się po pomoc w nagłych przypadkach mogą mieć pewność, że specjalista poświęci im wystarczająco dużo czasu na wysłuchanie i udzielenie cennej rozmowy. Profesjonalna interwencja kryzysowa najczęściej obejmuje takie elementy, jak:

• ocena sytuacji i stanu pacjenta,
  • szczera i wspierająca rozmowa,
  • wysłuchanie pacjenta,
  • pomoc w rozwiązaniu problemów,
  • skierowanie do profesjonalnej pomocy, np. do terapeuty.

Interwencja kryzysowa jest wsparciem doraźnym w trudnych momentach. By z niej skorzystać, wystarczy, że pacjent skontaktuje się z kliniką telefonicznie bądź osobiście i poprosi o interwencję. Skorzystać z niej może każdy. Doświadczając jednak trudności zdrowia psychicznego, warto sięgnąć po długofalowe wsparcie specjalisty. Na taką pomoc mogą na pewno liczyć mieszkańcy Poznania, którzy doświadczając depresji lub innych problemów zdrowia psychicznego z pewnością otrzymają profesjonalne wsparcie od psychologa w Klinice.