Psycholog czy psychiatra, gdzie po pomoc w depresji?

blank

Depresja może wynikać z wielu wydarzeń w naszym życiu. Stres, utrata bliskiego czy poważna choroba to tylko niektóre z nich. Depresja rozwija się stopniowo, zaś nieleczona może jedynie potęgować. Dostrzegając u siebie pierwsze objawy choroby, warto skonsultować się z psychologiem i psychiatrą.

Objawy depresji

Depresja to temat, który dotyka wiele osób w różnych aspektach życia. Jest to nie tylko kwestia zdrowia psychicznego. Depresja wpływa bowiem na jakość życia, samopoczucie, relacje z innymi a także na ogólny stan zdrowia pacjentów. Każda historia o depresji jest inna. Najczęściej problem pojawia się po traumatycznych przeżyciach, takich jak wypadek, utrata bliskiego czy poważna choroba. Do depresji prowadzą również inne czynniki, takie jak utrata pracy, duży stres, zmiany hormonalne i niektóre leki.

Depresja to choroba, która rozwija się stopniowo. Czasami objawy mogą nasilać się kilka lat, by znacznie wpłynąć na życie i zdrowie pacjentów. Pierwsze oznaki depresji mogą być subtelne i łatwo je przeoczyć. Najczęściej pacjenci odbierają je jako zmęczenie, rozdrażnienie czy trudny chwilowy okres w życiu. Niestety, z czasem nabierają na sile. Początkowo depresja objawia się przez:

• poczucie smutku i przygnębienia,
  • poczucie braku sensu w życiu,
  • utratę zainteresowań,
  • problemy ze snem i koncentracją,
  • brak energii i wyczerpanie,
  • nagłą zmianę masy ciała.

Warto podkreślić, że doświadczenie jednego bądź kilku objawów nie musi jednak oznaczać depresji. Przykładowo, zmiana masy ciała, problemy ze snem i rozdrażnienie mogą wynikać
z przeciążenia. Jednak gdy utrzymują się one przez dłuższy czas (co najmniej kilka tygodni) i wpływają znacząco na jakość życia pacjenta, ważne jest, by odpowiednio reagować. Depresja jest chorobą, która wymaga odpowiednego wsparcia. Nieleczona może prowadzić do wielu problemów, takich jak choroby serca, cukrzyca, wycofanie się z życia społecznego, uzależnienia, trudności w nauce, niska samoocena czy nawet myśli samobójcze. Dlatego szukając odpowiedzi na pytanie jak wyjść z depresji, przede wszystkim warto udać się do odpowiedniego specjalisty.

Z depresją do psychologa czy psychiatry

Widząc u siebie pierwsze oznaki depresji, warto skonsultować się z odpowiednim specjalistą. Zatem kto leczy depresję – psycholog czy psychiatra? Wielu pacjentów udając się pierwszy raz do kliniki może nie dostrzegać różnicy między psychologiem a psychiatrą. Jednak okazuje się, że depresję warto leczyć zarówno u jednego, jak i drugiego specjalisty. W jaki sposób?

Na początku warto skonsultować swoje obawy z doświadczonym psychologiem. Dobry specjalista nie tylko przeprowadzi dogłębny wywiad z pacjentem, ale również zastosuje szereg metod by dokonać jak najlepszej diagnozy. Na pytanie, czy psycholog może zdiagnozować depresję, warto przypomnieć, że depresja jest chorobą o której orzekać może jedynie lekarz psychiatra. Psycholog może udzielić pacjentom pewnych wskazówek i zaleceń związanych z ich samopoczuciem. Dobry psycholog pomaga również wyjść z depresji. Dzięki regularnym sesjom i emocjonalnemu wsparciu pacjenci mają szansę na pełny powrót do zdrowia.

Drugim specjalistą który pomaga w walce z depresją jest lekarz psychiatra. Pacjenci najczęściej kierują się do jego gabinetu po uprzedniej konsultacji z psychologiem, jednak nie wymaga on żadnego skierowania. Psychiatra, tak samo jak psycholog w trakcie pierwszej wizyty przeprowadzi z pacjentem dogłębny wywiad. Na pierwszą konsultację warto zatem przypomnieć sobie przebyte choroby i spisać przyjmowane leki. Psychiatra może również zadać pytania związane z naszym samopoczuciem i stylem życia. Istotną kwestią będą także relacje z innymi. Gdy to konieczne, lekarz zleca pacjentom dodatkowe badania hormonalne lub EEG.W przeciwieństwie do psychologa, psychiatra może orzekać o depresji i przepisać odpowiednie leki. Wielu pacjentów, którzy obawiali się leczenia farmakologicznego chwali sobie przyjmowane leki. Nowoczesne środki opracowane zostały przy wykorzystaniu najnowszych technologii, dlatego wystąpienie skutków ubocznych jest minimalne, zaś korzyści dla pacjenta bardzo duże. W połączeniu ze wsparciem emocjonalnym, jakiego udziela psycholog, leczenie depresji przynosi bardzo dobre skutki. Dlatego na pytanie ,,Depresja – psycholog czy psychiatra?” warto wspomnieć, że pomoc obydwu specjalistów będzie dużym wsparciem.

Zaświadczenie od psychologa o depresji

Zaświadczenie o depresji w wielu przypadkach może okazać się niezbędne. Depresja jest bowiem chorobą, która znacząco wpływa na jakość zdrowia i życia pacjentów. Niejednokrotnie zdarza się, że osoby zmagające się z depresją potrzebują wziąć urlop zdrowotny bądź udać się na leczenie. W takim przypadku niezbędne może okazać się zaświadczenie o depresji. Gdzie je uzyskać?

Wielu pacjentów jest przekonanych, że taki dokument może uzyskać u swojego psychologa. Jednak nie do końca. Psycholog na prośbę pacjenta może wystawić opinię oraz wyniki testów diagnostycznych. Takie dane mogą świadczyć o depresji i psycholog może o tym napisać. Jednak tak jak wspomnieliśmy wcześniej, o wystąpieniu depresji ostatecznie może stwierdzić tylko lekarz psychiatra. Tylko ten lekarz może wystawić zaświadczenie o depresji. Dokumenty od psychologa mogą okazać się pomocne przy rozmowach z szefem lub przy rozmowach z psychiatrą – będą bowiem dodatkowo opisywać problem.

Wybierając odpowiednich specjalistów do walki z depresją, warto postawić na miejsce kompleksowej opieki. Ważne, by psycholog i psychiatra mieli możliwość pracy nad pacjentem w jednym miejscu. Dzięki dobrej komunikacji między psychologiem, psychiatrą i pacjentem możliwa jest kompleksowa i rzetelna diagnoza problemu oraz najlepsza pomoc. Leczenie depresji w Poznaniu jak również konsultacje z psychologiem i psychiatrą są dostępne nieustannie na przykład w Klinice LMC w Poznaniu. Dzięki wsparciu doświadczonych specjalistów pacjenci mogą mieć pewność, że uzyskają najlepszą pomoc w leczeniu depresji.