Napady paniki, objawy i leczenie

Napady paniki to stany lękowe, które dotykają nawet do 10% społeczeństwa. Towarzyszą ludzkości od zawsze – mają bowiem swoje uzasadnienie w teoriach ewolucyjnych. Pomagały one wykryć naszym przodkom zagrożenie, a przez to uniknąć ewentualnej śmierci. Silnie przeżywane negatywne emocje zdarzają się każdemu, chociażby przed ważnym spotkaniem. Doświadczane jednak regularnie, zwłaszcza bez wyraźnej przyczyny, stanowią poważny problem zdrowotny. Na szczęście, współczesna medycyna nie pozostawia pacjentów samych
z tym problemem. Istnieje bowiem wiele rozwiązań ułatwiających walkę z zaburzeniem.

Czym jest atak paniki?

Atakiem paniki jest nagłe, silne poczucie lęku, przerażenia i zdezorientowania. Objawia się nieoczekiwanie pod wpływem przebywania w określonym miejscu, np. znalezienia się w tłumie ludzi, przebywania na moście lub w wyniku zetknięcia się z bodźcem wywołującym traumatyczne wspomnienia. Napad paniki w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia jest zachowaniem w zupełności zrozumiałym. Cierpiąc jednak na różnego rodzaju traumy czy zaburzenia może zdarzyć się, że pacjent będzie doświadczał silnych napadów lękowych nawet, kiedy nie znajdzie się w niebezpiecznej sytuacji. Napady paniki są bowiem nieprzewidywalne – pojawiają się nagle i mogą trwać średnio kilka minut. Mogą zdarzyć się każdemu i potrafią skutecznie utrudnić codzienne funkcjonowanie.

Jak wygląda atak paniki?

Ataki paniki mogą pojawić się przy zetknięciu z charakterystycznym bodźcem lub w wyniku znalezienia się w danym miejscu, np. w tłumie ludzi. Niestety, mogą również wystąpić bez wyraźnej przyczyny, na przykład podczas spokojnego czytania książki w domowym zaciszu. Ich nieprzewidywalność w znacznym stopniu utrudnia codzienne funkcjonowanie. Osoba dotknięta napadem paniki przede wszystkim boi się o własne bezpieczeństwo.
Złe samopoczucie, duszności, zawroty głowy i ciągłe wrażenie zagrożenia życia powodują, iż człowiek pochłonięty strachem przestaje odbierać rzeczywistość w sposób racjonalny. Prócz objawów somatycznych, takich jak problemy z oddychaniem czy zawroty głowy, należy pamiętać o największym problemie ataku paniki – niewyobrażalnym strachu. Osobę dotkniętą tym problemem ogarnia niezwykle silne przerażenie, z którego nie wie, jak się wydostać.

Napad paniki, objawy

Napady paniki, prócz ogromnego obciążenia psychicznego, są także dużym wyzwaniem dla ludzkiego organizmu. Prócz niezwykle wymagającego obciążenia psychicznego, człowiek musi zmierzyć się z wieloma negatywnymi objawami fizycznymi ataków paniki, takimi jak:

• poczucie przerażenia,
  • bóle głowy, nudności,
  • problemy z oddychaniem,
  • przyspieszone bicie serca,
  • bóle w klatce piersiowej,
  • zawroty głowy,
  • intensywne poty,
  • poczucie omdlenia,
  • poczucie wahania temperatury.

Towarzyszące zjawisku objawy fizyczne są niestety dodatkowym czynnikiem potęgującym poczucie strachu. Jest to duże obciążenie dla organizmu, dlatego tuż po ustaniu epizodu należy znaleźć odpowiednią ilość czasu na regenerację i ustabilizowanie swoich emocji.

Napady paniki, leczenie

Wiele osób doświadczających napadów paniki czuje, że znalazło się w sytuacji bez wyjścia. Boją się nie tylko ataku paniki. Dużym wyzwaniem jest także poczucie lęku i niepewności
o to, kiedy atak się przytrafi. Żyjąc w ciągłym strachu wielu pacjentów nie potrafi skupić się na sprawach życia codziennego, co dodatkowo utrudnia im funkcjonowanie. Na szczęście, spirala błędnego koła w tym wypadku jest możliwa do przerwania. W przypadku powracających napadów paniki kluczowe jest sięgnięcie po fachową pomoc, jaką oferuje zarówno psycholog, jak i psychiatra – prywatnie oraz na NFZ. Psycholog będzie towarzyszyć pacjentowi w pokonywaniu codziennych trudności, jak i pomoże zrozumieć istotę przeżywanego problemu. Psychiatra natomiast rozpozna problem od strony medycznej i wdroży w proces leczenia pacjenta odpowiednią farmakoterapię. W leczeniu napadów paniki najczęściej stosowanymi preparatami są leki
z grupy SSRI. Leki te pomagają utrzymać wyższy poziom serotoniny w mózgu, co poprawia funkcjonowanie neuronów a tym samym pomaga uporać się z zaburzeniami depresyjnymi czy lękowymi. Leki te są jednymi z najlepiej przebadanych i bezpiecznych dla człowieka, dlatego nie należy mieć obaw przed ich zastosowaniem.