Agorafobia – lęk przed wyjściem z domu

blank

Strach jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Ludzie boją się różnych rzeczy. Wizyta u lekarza, podróż samolotem czy samotne powroty późnym wieczorem mogą wywołać liczne obawy. Jednak gdy strach przeradza się w silny i nieuzasadniony lęk, który
w znacznym stopniu wpływa na komfort życia, mowa jest o fobii. Jedną z nich jest agorafobia, czyli lęk przed wyjściem z domu.

Agorafobia co to jest?

Agorafobia jest silnym nieuzasadnionym lękiem przed przebywaniem w miejscach publicznych, najczęściej w otwartych lub zatłoczonych przestrzeniach. Pacjenci zmagający się z agorafobią odczuwają obawy przed opuszczeniem bezpiecznego miejsca, jakim jest na przykład ich dom i udaniem się w punkt, nad którym nie mają kontroli. Wyjście do parku, droga do pracy w zatłoczonym autobusie czy stanie w kolejce do kasy mogą wywołać u nich paniczny lęk, przed którym ciężko jest się obronić. Prócz niepohamowanego strachu przed otwartą przestrzenią, chorzy odczuwają również silne obawy przed napadem paniki w miejscu publicznym. Obawy te, choć zazwyczaj nieuzasadnione, często powodują zamknięcie się pacjentów na innych, doprowadzając niejednokrotnie do takich schorzeń, jak fobia społeczna czy nawet depresja.

Agorafobia objawy

Pacjenci zmagający się z problemem agorafobii wielokrotnie mogą zastanawiać się, czy towarzyszące im objawy są przyczyną lęku, czy innych schorzeń. Niestety, agorafobia mimo iż jest problemem zakorzenionym głęboko w psychice pacjentów, może dawać wiele objawów wpływających nie tylko na komfort życia, ale również na ich zdrowie. Wśród najczęściej wymienianych objawów agorafobii wymienić można między innymi:

• kołatanie serca,
  • trudności z oddychaniem i uczucie duszności,
  • pocenie się i drżenie rąk,
  • zawroty głowy,
  • nudności,
  • poczucie lęku,
  • poczucie utraty gruntu pod nogami.

Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze powyższe objawy muszą świadczyć o agorafobii. By stwierdzić u pacjenta lęk przed otwartą lub zatłoczoną przestrzenią, spełnione muszą zostać między innymi trzy warunki:

• Po pierwsze, lęk i wyżej wymienione objawy muszą występować jedynie w przypadku, gdy pacjent znajduje się w miejscu, którego szybkie opuszczenie może być utrudnione lub niemożliwe (na przykład podróż pociągiem lub przebywanie w galerii handlowej).
  • Po drugie, towarzyszące pacjentowi objawy utrudniają mu codzienne funkcjonowanie. Niejednokrotnie boi się on opuścić własny dom by udać się do pracy, szkoły czy nawet do sklepu.
  • Finalnie, specjalista musi stwierdzić, że to nie inne choroby odpowiadają u pacjenta za wyżej wymienione objawy.

Agorafobia może również prowadzić do wystąpienia innych problemów, takich jak chociażby fobia społeczna czy nawet depresja. Dlatego niezwykle istotne jest, by już
w początkowych fazach rozwoju problemu udać się po pomoc do specjalisty, który nie tylko udzieli niezbędnego wsparcia, ale także rozpozna problem i zaproponuje najskuteczniejszą metodę leczenia.

Agorafobia przyczyny

Wielu pacjentów zmagających się z silnym lękiem przed przebywaniem w zatłoczonych lub otwartych przestrzeniach zastanawia się, jaki może być powód ich obaw. Jak dotąd jednoznaczna przyczyna agorafobii nie została poznana. Istotnym aspektem jest jednak fakt, że znaczna większość pacjentów zmagających się z tym problemem niezwykle często doświadcza traumatycznego bądź niezwykle ciężkiego dla nich wydarzenia, takiego jak np. śmierć bliskiej osoby, bolesne rozstanie lub napad w miejscu publicznym. Doświadczenie trudnych chwil
w przeszłości może znacząco wpłynąć na codzienne funkcjonowanie pacjentów, a tym samym na komfort ich życia. Jak wskazują badania, agorafobia znacznie częściej dotyka kobiet niż mężczyzn. Dane te mogą wynikać z faktu, iż wielu mężczyzn obawia się zaczerpnąć pomocy specjalisty w obawie chociażby przed brakiem zrozumienia. Niestety, w wielu przypadkach nieleczony problem agorafobii może się nasilić, doprowadzając do innych schorzeń i znacznie destabilizując życie chorego. Dlatego warto pamiętać, by w razie wystąpienia jakichkolwiek objawów wskazujących na wystąpienie agorafobii, zaczerpnąć porady specjalisty, jakim jest psycholog bądź psychiatra.

Agorafobia leczenie

Pacjenci dotknięci agorafobią zastanawiają się, jak mogą sobie pomóc. Najczęstszą metodą pozwalającą uporać się z problemem jest terapia poznawczo-behawioralna, która charakteryzuje się wysoką skutecznością w leczeniu agorafobii. W tej formie terapii pacjenci wraz ze specjalistą wspólnie rozważają nad przyczynami ich lęku, nazywają towarzyszące im emocje i z pomocą terapeuty konfrontują się z sytuacjami, które subiektywnie oceniają jako niebezpieczne. W niektórych sytuacjach terapeuta może zdecydować się na wdrożenie u pacjenta leczenia farmakologicznego, polegającego między innymi na przyjmowaniu leków przeciwdepresyjnych. Ma ono na celu zmniejszenie odczuwanego lęku
i tym samym zwiększenie skuteczności standardowej terapii.

W leczeniu agorafobii bardzo ważne jest również wsparcie najbliższych. Podjęcie się przez pacjenta terapii jest niezwykle istotnym i odważnym krokiem, z jakim idzie się zmierzyć choremu. Skuteczna terapia agorafobii wymaga regularnych wizyt w gabinecie specjalisty, co przy lęku przed wyjściem z domu wymaga dużego poświęcenia. Wielu pacjentów ze względu na odczuwany lęk może niestety w każdej chwili przerwać terapię, co spowoduje dalsze pogłębianie się problemu. Dlatego tak ważne jest, by okazywać wsparcie bliskiemu na każdym kroku i dawać mu na co dzień poczucie bezpieczeństwa.