Jak sobie radzić chorując na depresję?

We współczesnych czasach depresja jest jedną z najczęściej stawianych diagnoz przez lekarzy psychiatrów i psychologów. Dane WHO (World Health Organization) wskazują, iż depresja jest powszechną chorobą na całym świecie – zgodnie ze statystykami WHO w 2018 na depresję chorowało ponad 300 milionów ludzi, z czego największy procent stanowiły osoby w wieku 18-25 lat.

Na czym polega leczenie depresji?

Niezwykle ważne w kontekście leczenia depresji jest szybkie rozpoznanie choroby. Należy podkreślić, że odpowiednio leczona depresja jest chorobą wysoce uleczalną. Natomiast bardzo ważne jest jak najszybsze podjęcie odpowiedniego leczenia. Najczęściej leczenie depresji polega na podjęciu psychoterapii i/lub farmakoterapii. Wybór odpowiedniego leczenia zwykle zależy od zaawansowania choroby. W przypadku leczenia depresji łagodnej zwykle wystarcza tylko podjęcie psychoterapii indywidualnej. Zaś w przypadku leczenia depresji umiarkowanej czy ciężkiego epizodu depresji, zwykle konieczne jest również skonsultowanie się z lekarzem psychiatrą, w celu dobrania odpowiedniego leczenia lekami. W najcięższych przypadkach – gdy pacjenci zgłaszają myśli lub zamiary samobójcze, konieczna może okazać się hospitalizacja.

Leczenie depresji psychoterapią

Leczenie depresji poprzez psychoterapię indywidualną polega na regularnych spotkaniach z psychologiem/psychoterapeutą. Zwykle spotkania odbywają się raz, czasami dwa razy w tygodniu i trwają 50 minut. W trakcie spotkań psychoterapeuta stara się poznać świat pacjenta – jego historię, doświadczenia, emocje, po to, aby jak najszybciej i jak najskuteczniej pomóc pacjentowi w doświadczanych objawach. Spotkania zwykle mają charakter swobodnej rozmowy, w której pacjent wraz z psychologiem starają się zidentyfikować przyczyny wystąpienia zaburzenia i wypracować skuteczne techniki do tego, aby pacjent potrafił poradzić sobie z doświadczanymiadczanymi problemami.

Leczenie depresji lekami

W przypadku leczenia farmakologicznego depresji, bardzo ważne jest dokładne stosowanie się do zaleceń lekarza odnośnie częstotliwości i dawki leku/leków, gdyż tylko w taki sposób można osiągnąć poprawę nastroju. Niezastosowanie się do instrukcji lekarza może przynieść odwrotny efekt – pogorszenie nastroju, lub nawet nasilenie objawów.

Rokowania leczenia depresji

Należy podkreślić, iż choć zwykle leczenie depresji trwa od kilku miesięcy nawet do kilku lat (w przypadku długotrwałych, ciężkich epizodów depresji), to jednak wiele osób już po paru dniach od rozpoczęcia leczenia odczuwa poprawę w funkcjonowaniu.

Leczenie depresji: Najważniejsze jest sięgnięcie po pomoc

Depresja jest ciężkim zaburzeniem psychicznym, które nieleczone, ma charakter postępujący i prowadzi do poważnych objawów, takich jak np. obniżenie nastroju, obniżenie samooceny, utrata zainteresowań, odczuwanie smutku, przygnębienia, poczucia winy, problemów ze snem czy jedzeniem, a nawet do samobójstwa.
Osoba zmagająca się z depresją nie jest w stanie normalnie funkcjonować, a uciążliwe objawy powodują obniżenie funkcjonowania w wielu obszarach życia: zawodowym, rodzinnym i społecznym. W związku z powyższym, niezwykle ważne jest jak najszybsze sięgnięcie po pomoc. Skorzystanie z wizyty u psychologa lub psychiatry jest pierwszym krokiem do osiągnięcia poprawy samopoczucia i powrotu do pełni zdrowia.